Insta

Steam ID

PSN ID

maanantai 7. maaliskuuta 2016

Sacred Gold (sisältää lisäosan Underground) PC


Hyvin äkkiväkkivä kerron teille arvosanan. 1/10. Miksikö? Pitkä litania pelin haukkumista alkaa nyt.

Peli tuntuu aluksi ihan kivalta kun erilaisia hahmoja valittavana ja peli tuntuu kohtalaisen nopea tempoiselta ARPG/Hack&Slash -tyyliseltä peliltä, yksinkertaisesti Diablo kloonilta. Aikoinaan taidettiin tätä Diablon tappajaksi sanoa, en ole varma. Niin niihin susipaskoihin asioihin. Eli kun olet pelissä päässyt etenemään jossain määrin, huomaat pian sen että viholliset spawnaavat hyvin tiuhaan takaisin, viholliset myös skaalautuvat hahmosi kehityksen mukaan ja skillejä on helvetin vaikea saada. Ai miksi? No siksi saatana kun skillit on tässä pelissä vihollisilta satunnaisesti tippuvia/satunnaisesti tehtävistä saatavia. 

Siinä on jo yksi iso paska asia mikä tätä peliä riivaa. Toinen kuten jo mainitsin on ne viholliset. Niitä tulee ryppäinä, aaltoina. No ei siinä mitään jos on tuuri käynyt ja olet saanut hyvät aseet ja haarniskat, kevyesti pärjää ja ne kuolee. Eteneminen on vain niin vaivalloista kun jatkuvasti joku lössi tulee tukkimaan tien. Eikä sitä kohta enää jaksa yhtään kiinnostua edes tappamaan niitä vihollisia. Se on melko merkittävä seikka kun otetaan huomioon että tämänkaltaisen pelien suola on vihollisten lahtaaminen!! Tehtävät mitä saa vastaan ovat välillä niin hukassa ettei niistä ota pirukaan selvää edes parhaan suunnistajan kanssa miten kohteeseen pääsee. Onneksi tämä ei ihan jatkuva vaiva ole mutta auta armias kun sellainen missio kohdalle osuu. Tuli muutamia vittuperkelesaatanoita suustaan päästettyä!! 


SAATANA VIELÄKIN VITUTTAA!!!! Oikeasti, pelasin tämän melkein läpi...miksikö melkein läpi? No siksi kun saatanan paska peli tilttasi pääpelissä aina kun oli tappamassa sen loppupomon!! Lisäosan pääsi sentään läpi satunnaisten kaatumisien kestämisen jälkeen, vain saadakseen hyvin impotentille tuntuvan lopun. Voi elläimen käsi sitä vitutuksen määrää!! Tämä peli on pitkästä aikaa aiheuttanut minussa niin sanoinkuvaamatonta turhautumista että H.P Lovecraftin sanoinkuvaamattomat kauheudet kalpenevat tämän kokemuksen rinnalla!

Eikä tämä ole edes kaverin kans kivaa, no aluksi ehkä. Meinasi suurinpiirtein ero tulla kihlatun kanssa tämän pelin takia! Toisen hahmo kun kehittyi nopeampaa kuin toisen ja toisen hahmon jäädessä jälkeen viholliset skaalatuivat aina vahvimman mukaan. Toinen sitten lähinnä koittaa roikkua matkassa kun toinen ottaa vaan lisää etäisyyttä Expan suhteen. En tiedä onko sellaisessa pelisuunnittelussa järkeä, jossa isomman tason vihollisen taposta se altavastaaja saa huonommat expat palkkioksi mitä samantason omaava sankari? Ihan oikeasti?! Kokoajan vain kasvatettiin LVL gappia koska kun minä lvl 50 teilasin lvl 54-55 öllejä ja toisen hahmo on vasta lvl 43 ja saa huomattavasti vähempi kokemusta niin miten sitä kiinni enää saa toista hahmoa?! Helvetti vittu perkele älämölö saatana. 


Unohdinko mainita pelin kaatuilut? Pari kertaa kaatui varoittamatta, yleensä ottaen juuri sillä hetkellä kun koitit pistää peliä muistiin. Joitakin kertoja peli kaatui jossain tietyssä kohdassa ja tuurilla saattoi tallennuksen uudelleen lataus korjata ongelman. Koska peli on vain niin buginen että se tuntuu tänäkin päivänä beta versiolta jota kukaan ei jaksanut kunnolla testata vikojen suhteen. Kuten aluksi taisinkin mainita niin ei niitä vikoja aluksi ole, mutta mitä pidemmälle pelissä pääsee niin vikoja alkaa löytymään.

Ai niin ja pelin "checkpointit" ovat hyvin mielivaltaisia. Välillä kun teet jonkin tehtävän, hahmon kuollessa peli jatkuu siitä tehtävän aloitus tai lopetus kohdasta. Ei välttämättä kuulosta pahalta, mutta Ancaria (pelin maailma) on aika helvetin laaja ja lähinnä täynnä sitä samaa (paskaa) niin kyllä se ottaa pumpusta kun vitutus ottaa vallan kun joutuu toisesta päästä maailman karttaa juoksemaan takas toiselle puolelle koska sattui hahmo matkalla kuukahtamaan. Niin ja ne viholliset on välille spawnannu takas. Teleportti paikkoja on harvassa ja nekin on pitänyt välillä pistää niin kryptisiin paikkoihin että ne löytyvät vain vahingossa.

Siinä ei ollut enää kellään kivaa, minä pusersin tämän läpi kuin kivikovan pökäleen perseestäni vain saadakseni helpotuksen huokauksen kun se paska loppui. Kyllä poistoon kovolta, kovo säpäleiksi, säpäleet metallirasiaan jossa on kaikki mahdolliset pyhänä pidetyt suojat pahaa vastaan, rasia vielä upotttaa syvimpään suohon ja sitten alkaa ristiretki miten tämän epäpyhän perkeleen saa pois internetistä!! Ei mulla muuta.

4 kommenttia:

  1. Ja minä kun mietin jo että vissiin hyvä peli kun teillä tuo niin monesti näytti olevan päällä :D

    VastaaPoista
  2. Ensimmäiset 5-7h onkin ihan ok mutta sen jälkeen alkaa jyrkkä alamäki :D

    VastaaPoista
  3. Kuulostaa todella huonolta pelisuunnittelulta varsinkin noiden expojen kohdalta ja kuoleman takia isojen alueiden läpikäyminen uudestaan. Ehkä sellainen skaalautuva "kokemuspiste" -jakelu olisi edes hiukan nostanut tasoa... Isolla ehkällä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kauhun sekaisin tuntein pitäisi Sacred 2 alottaa pelaamaan :D toivon että ovat parantaneet pelisarjaansa. Tuli nimittäin ostettua Steamista Sacred bundle jokoa siis sisältää kaikki Sacred pelit. Ei lopu lahtaus hetkeen :) tosin jos kaikissa pelisuunnittelu tämän ykkösen kaltaista niin järki varmaan lähtee.

      Poista